rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Budak 8 Tahun Jadi jurutera system...


Assalamualaikum.. 



Marco Calasan (8years old) dari Skopje, Makedonia telah digelar Mozart Komputer oleh akhbar tempatan setelah menjadi Profesional IT dunia termuda ketika dia lulus ujian Microsoft Certified System Administrator.


Menurut sebuah laporan di Times minggu lalu, Microsoft menyajikan Marko dengan permainan dan DVD setelah ia lulus ujian, dan meskipun ia menganggap hal itu sebagai isyarat baik, dia mengatakan dia tidak "benar-benar tertarik pada hal-hal itu."


Marko, yang memiliki kehebatan untuk matematik dan fizik, sedang membaca dan menulis ketika dia berumur dua tahun, dan berumur empat dia bertutur dalam bahasa Inggeris. Dalam video diposting di YouTube (Macedonia), Marko menjelaskan bahawa komputer adalah masalah mudah matematik dan  hanya perlu mengikuti arahan.


Pemahaman yang sangat mudah bagi fahaman it di usia muda telah membuat dia menjadi salah seorang selebriti tempatan di mana dia di tawarkan makmal IT sendiri oleh Perdana Menteri Macedonia, Nikola Gruevski.



Ibu bapa Marko rencana untuk menerbitkan sebuah buku untuk anak-anak kecil tentang pengkomputeran berdasarkan pengalaman Marko dan kejayaan anak mereka itu.





 wassalam..

0 comments: