rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Pembantu rumah cuti sehari?? NO WAY!!

Assalamualaikum...

Dalam artikel ini saya memfokuskan kenapa pembantu rumah warga asing yang diimport dari seberang perlu sangat diberi cuti sehari, nagi saya jawapan saya tidak boleh..KENAPA?? adakah saya ni kejam bin zalim..? tidak tidak.. saya tidak bermaksud bertindak zalim ke atas pembantu rumah ini. Tetapi mereka mempunyai banyak masa untuk berehat semasa ketiadaan majikan.. dan tidakkah ia akan menimbulkan pelbagai masalah yang besar seperti penculikan atau kecurian malah menambah manusia majmuk di bandar2 seperti KLCC yg dah cukup bersarang dengan manusia yg diimport ini..

Masalah gaji untuk pembantu rumah juga disentuh.. aduii.. kaya sangat ke orang malaysia ni nak bayar gaji tinggi.. kalo nak demand sgt xpayah kerja lar..

Saya lebih mengesyorkan agar kerajaan, memberikan keputusan cuti ini kepada majikan.. dan juga pemeriksaaan keadaan orang gaji perlu malah WAJIB dilakukan bagi mengelakkan kejadian penderaan amah tidak berlaku lagi...

maaf jika ada salah dan silap..
sekian..

1 comments:

Anonymous said...

wlaupun benda ni agak lama..

pendapat aku majikan harus diberi hak untuk memberi atau tidak orang gaji cuti.. Apa guna majikan bayar beratus2 tp last2 wat kerja sikit je..jika betul2 lar byk kerja.. orang gaji ley je minta kat majikan..