rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

10 Tempat menarik di KOTA KINABALU SABAH..

Assalamualaikum w.b.t.

Setelah hampir setahun aku berada di kota kinabalu sabah ni.. bekerja sambil melancong.. kali nie aku ingin bercerita tentang 10 destinasi yang menarik di kota kinabalu sabah yang sempat aku melawat bersama2 kawan2... skop dia hanya di kota kinabalu sabah sahaja tidak lebih daripada itu..

Bismillah..

1. GUNUNG KINABALU (KINABALU PARK & PASAR SAYUR)





KINABALU PARK yang terletak di kundasang adalah tempat yang wajib dikunjungi bila berada di KK... Cuaca yang sejuk dan nyaman serta keindahan permandangan mmg dapt merelease kan stress kat otak ni... Kamera DSLR mmg wajib ditry kat sini sbb dapat shoot permandangan yang cantik.. dan cuaca dia lebih kurang sejuk seperti cameron dan genting highland.. Anda boleh menyinggah ke PASAR SAYUR DAN BUAH yang terletak di bahu jalan ketika pergi dan balik  dari Kinabalu park.. 

Sila baca full review-kinabalu park




Di sini juga terdapat tempat SUSU LEMBU yang 'Pure' (macam new zealand lembu nya) dan bley beli susu fresh. Ada juga beberapa destinisi lain di sini yang sangat menarik cumanya kene lalu bukit yg curam sahaja halangannya.. kalo okey then anda bley pergi ke kawasan tanaman LADANG TEH DAN SAYUR disini.. 














2. RANAU - (PORIM & CANOPY WALK)
 sumber gambar disini

Di ranau ni tedapat 2 tempat yang kamu bley kunjungi iaitu PORIM - KOLAM AIR PANAS dan juga CANOPY WALK (tali tergantung atas pokok yang super tinggi dan anda akan menyeberangi nya menggunakan jambatan atau titi yang disediakan- kalo lemah semangat jgn naik!).... kalo masa cuti sekolah.. adalah tidak disarankan pergi ke tempat ini.. sbb depenuhi orang ramai.. huhu xprivacy.. tapi okey je.. cuma bersesak sikit... 



3. PULAU - (MANUKAN DAN MANUTIK)
 Di sabah ni bab pulau.. mmg cantik dan terbaik.. disebabkan itu ia dipenuhi pelancong xkiralar waktu tu weekend atau weekday.. kalo kamu datang tengah hari.. mesti ramai yang bersidai kat tengah pantai tue.. so pakai sunglass k.. yang selalu datang kat sini permerhatiannya adalah orang korea, jepun dan eropah.. huhu :P

 Dua pulau ni xde perbezaan sangat cumanya kalo kamu nak pergi perlu menaiki boat yang disediakan.. shuttle boat nie akan bawa anda pergi ke manukan dan seterusnya manutik.

4. PASAR FILIPINE... PASAR IKAN KERING & MASIN


Kat sini aku dgn member2 makan sekali sahaja tp harga dia kira okey dan sedap juga.. yang penting pilih tempat yang paling xmencurigakan dari segi kebersihan.. takut sakit perut.. menarik tu mungkin sbb ramai orang jual ikan bakar dan segala jenis makanan laut yg dibakar.. agak unik.. dan kat sini setiap malam akan dibuka, kalo bosan xtau nak buat apa.. ley jalan2 di kawasan ini.. 

Tempat ni bersebelahan dengan PASAR FILIPINE dan mmg xsahlar kalo xshopping ke tempat ni.. ikan bilis dan ikan masin yang berkualiti ada di jual kat sini.. senang citer kalo 1kg ikan bilis dah siap kopek rm20.. kene pandai deal dengan tukang jual.. kalo bley speak sabah k..

5. PASAR MALAM - PASAR JUAL MUTIARA

Pasar ni juga tidak jauh dari Pasar philipine.. Tempat lain bley jadi sangat mahal.. kene pandai memilih tempat.. tapi setelah diselidik ada satu kawasan ni jual mutiara yang paling murah dan berbaloi. Berdekatan dengan hotel (lupa dah nama dia).. tapi harga mmg berbeza siap dapat extra atau free lagi..

6. PANTAI TANJUNG ARU

Terdapat 3 slot xsalah saya untuk pantai tanjung aru.. pantai pertama sangat happening.. kamu bley beli jeruk dan kopok lekor dan ada kawasan makan yang luas.. dan dihadapannya adlah pantai tanjung aru yang sgt bersih dan putih.. pantai kedua dan ketiga kawasannya lebih tenteram dan nyaman.. sesuai untuk berpiknik dan bbq (angin dia kuat, senang nak buat bara api)

7. PANTAI TANJUNG LIPAT..

kawasan ni lebih sesuai ketika diwaktu malam.. tempat yang sesuai untuk pasangan kekasih "CANDLE LIGHT DINNER"... romantik.. makanan dia xder sedap mana..tp tempat dia ok juga.. romantik..

ni bukan pasangan kekasih ye.. sbb xde gambar.. juz using this pic to show the environment of diz place.. huhu

8. KEPAH BAKAR DAN AIR KELAPA BAKAR


Selalunya orang yang datang ke sini nak melancong... diorang akan singgah tempat yang diorang rasakan unik.. kat sini juga agak uniknya dimana dapat rasa keenakan rasa KEPAH bakar dan Air Kelapa bakar atau sejuk yang terbaik bila dirasa bersama.. terletak berdekatan dengan politeknik kota kinabalu dan terletak di sepanjang bahu jalan on the way ke tuaran dari poli kk.....

9. Bukit Bendera Kota Kinabalu
sumber gambar disini
Ni kira check point bagi orang di KK.. nak tengok permandangan bandar kota kinabalu dari atas bukit.. sambil menghirup udara segar.. tempat nie mmg sesuai utk para pelancong mengambil gambar dan berehat sebentar...


Inilar tempat dimana kami dibawa oleh En. Ali bin Hamzah (orang yang paling mengambil berat ke atas kami yang baru terkontang kanting kat bumi sabah nie.. terima kasih abg Li.. u are the best...) en.Khalil (KJ paling sporting..) dan Rashid (Li bezfrend juga byk menolong.. thankz).. 

10. Jesselton Point...

Tempat merilexkan mind sambil minum kopi dan membaca buku.. tempat menghilangkan stress.. yup.. suasana yang tenang dan tempat hangout dengan member yang sesuai.. 


harga makanan xterlampau mahal wpun mostly mahal.. tp okey lar worth it.. hee.. 


11. Tuaran Crocodile Farm ( tambahan )

 Assalamualaikum.. w.b.t.



First time saya memasuki kawasan Tuaran Sabah Crocodile Farm.. walaupun sudah hampir selalu saya melalui simpang ke taman buaya nie yang menuju jalan ke ranau dan tamparuli.. tapi pengalaman memasuki taman buaya ini sungguh seronok..  




Tempat nie saya bayar RM5 atas tiket student.. sbb saya pergi dengan student.. harga tiket seperti yang tertera di gambar.. for malaysian and non malaysian citizen... quiet nice.. tempat sangat bersih dan well maintain.. berbaloi dengan setiap ringgit yang anda bayar..





Terdapat beberapa tempat kawasan haiwan lain yang terdapat disini.. antara nya taman rama-rama.. burung unta.. kolam ikan... taman rusa.. kandang ayam... tupai... dan beberapa haiwan lain.. dah macam zoo dah.. sila baca full review disini..

selamat mengunjungi Sabah..... :)

34 comments:

Anonymous said...

ok....kk sgt best.purity of environment.still there...
hope to be there someday.

shah_apiz said...

kk is quite costly in term of their food price.. other than that, kk is a very good place to hangout...

ZiLL said...

nice entry bro..hee..i'm sabahan, tapi tak habis pusing sabah lagi..itu baru KK..kalu kat semporna lg banyak pulau..ada satu tempat unik kat tamparuli..RUMAH TERBALIK..salah satu daripada 5 yang ada di dunia..

shah_apiz said...

Kalo saya ada kerja di semporna.. insyaAllah akan cerita tempat menarik disana..

yup.. lupa.. rumah terbalik di tamparuli.. yup.. thankz for the info.. Ziel.. will update soon..

Taxi kinabalu said...

awesome blog admin.

if you need a taxi service around kota kinabalu/sabah.
call or message us at +6017 832 5898

feel free to visit our blog to get more info

http://taxi-kinabalu.blogspot.com/

Unknown said...

hye..bole.tau u stay hotel mana at sabah..i nak try survey hotel yg xmahal sgt..

Anonymous said...

Saya nak betulkan perkataan anda,yg sebenarnya pulau mamutik bukan manutik dan poring bukan porim...

MeSya said...

Semakin berkobar-kobar untuk ke Sabah, sangat teringin okeyhhhh!!! Jum lepak blog CPM Pelita Hiasan

vivien_capri said...

kawasan gerai mutiara murah yang dimaksudkan tu mungkin gerai sebelah Hotel Pullman. memang betul2 sebelah Pullman..

vivien_capri said...

tempat gerai mutiara murah tu mungkin gerai (petang ke malam) sebelah Hotel Pullman.. memang sangat murah..kena servei dulu baru beli

Unknown said...

byk place u cn stay there... kt kk byk hotel yg murah2... ade yg rm30... tp bkn econ yea... klau na yg slesa n econ, around rm60-rm120 utk queen size bed... hotel pling byk skitar town n area kpg air... plih je mane2 yg u all nk... nak jln2... sewa kreta pn ok... drve sndiri... juz ftostte ic n lesen... slalunye kreta viva auto rm 85 ke ats... mnual lg murah... boleh minta fon no dgn hotel yg u all stay...
xpn, try no ni... mybe dy bole buat servis pnghntrn dr airport ke hotel or servis sewa kreta
pasha - 0195280527
salleh - 0124787871

shah_apiz said...

terima kasih kepada yang telah memberi maklumat.. berkaitan hotel ye.. hmm..

saya ada satu laman web yang sangat mudah untuk anda akses dan nak survey harga sekali..

http://www.hotelscombined.com/City/Kota_Kinabalu.htm

ChintaUOweyz said...

hye...nice entry! tgh dlm planning utk ke sabah bln April ni.. tiket dh booking, but then, hotel, tour guide, activities still in progress lg.. tgh dok bw ke travelog KK.. Klu en shah_apiz ade contact persons yg blh bg best quot pls email me k... tq!

nyza syafawati said...

terima kasih kerana memperkenalkan sabah dengan dunia luar! mmg sabah byk tempat menarik & semua servis, barang2 murah! ^_^
actually, im tourism student..dan saya bangga anda telah membuka mata & minda orang semenangjung tentang Sabah..

saranan sya, sila melawat ke Agnes Keith House, Memorial park,Sepilok,pulau sempadan semporna, dan lain2 lagi..^_^

axrin said...

Salam,nk tanye shuttle boat nk g pulau manukan bpe ye?

shah_apiz said...

AZRIN AMISAN... shuttle boat ni sama je ke manukan atau manutik dari segi harga.. huhu.. dalam belas2 ringgit.. xtermasuk dengan peralatan seperti baju pelampung dan juga alatan snowkling..

shah_apiz said...

nyza terima kasih.. tapi banyak yang disebut disitu adalah dari sandakan.. insyaAllah kalau ada rezeki saya ke sana k...

Anonymous said...

Nice ! Tak sabar nak sambung belajar kat sana. Belajar sambil melancong. Hehe. Btw, thanks for the tips given :)

Anonymous said...

Assalamualaikum..

Sabah..negeri yang bertuah. saya dah habis pusing Sabah sampai ke Kalabakan, Nabawan, Long Pasia, Kinabatangan, Semporna, Kudat, Pitas..macam2 lagi la tempat pedalaman Sabah.. memang sangat2 menarik. memandu dari KK ke Tawau & Semporna..landskap sangat tenang..kalau ada rezeki, korang drive la dari KK ke Tawau/Semporna. Pengalaman yang sangat2 berharga. Tongod, Telupid, Beluran..miss u la sabah..

Unknown said...

Jarak tamparuli dr kk jauh x?

shah_apiz said...

siti farisha : xberapa jauh sangat sy kurang pasti berapa kilometer.. rasanya hampir sejam perjalanan.. tapi xsampai.. dekat sjek.. :)

miss tee said...

salam..dari KK mau ka Kudat, tg simpang mengayau amek mse 3jam..biasenye tourist akan g by krte or flite..sory kalau tsilap..
sye mau g KK esok actlly..
pakej Ke Kudat xt'masuk dlm list sye..:(
ini baru nk survey..

miss tee said...

salam..tumpang tye..dari KK mahu ke Kudat , (tg simpang mengayau), biasenye tourist akan pergi by krete or flite..
actually sy akan ke KK esok but tg simpang mengayau xd dlm pakej y dah beli..
ingat mau g sendri je..:)

shah_apiz said...

biasanya kami nie yang duduk disabah.. mmg lebih suka konvoi menaiki kereta.. kalau tourist xsure.. sbb sambil merasa penat lelah nak pergi sana lebih seronok..

Unknown said...

hallo, saya dari holland. nak ke KK bulan august nanti...menginap di area kk....kita mahu snorkeling. pulau aper u all blh cadangkan?

Unknown said...

hallo saya rokiah dari holland, summer holiday kita mahu ke sabah dlm 5 hari..2 hari di kundasang e 3 hari di KK..kami mahu snorkeling, pulau mana blh u all cadangkan?

Unknown said...

hallo saya rokiah dari holland, summer holiday kita mahu ke sabah dlm 5 hari..2 hari di kundasang e 3 hari di KK..kami mahu snorkeling, pulau mana blh u all cadangkan?

shah_apiz said...

ada 3 pulau yang selalunya pelancong akan kunjungi.. mamutik, sapi & manukan.. mendengar kepada beberapa kawan saya, mereka lebih menggemari pulau sapi untuk snorkling.

Unknown said...

Of course la sapi island da best. Bkhemah lg 1mlm d sana, ada biawak n babi hutan lg. Tp lau mo tgk coral lawa d mamutik la.

Unknown said...

Hello. Kami ada perkhidmatan keta sewa..
Kancil (m) rm90, Kelisa (m) Rm100, Viva (m) Rm110, viva (a) rm120, myvi (m) rm130, myvi (a) rm140. harga bole runding lau sewa lama.
No fon 012-8404089/012-8287220 (ag.ali)
Area sabah di Kota kinabalu.

Unknown said...

Perkhidmatan kereta sewa murah kota kinabalu.saga blm rm 1 hari rm 95
Perkhidmatan teksi murah kota kinabalu
Please call 0128525437

Unknown said...

blog yang menarik!

Jika hendak melancong ke Sabah,
Jemput tinggal d Aone Homestay KK

https://www.facebook.com/aonehomestay

Unknown said...

Assalamualaikum..
kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke Sabah,
BORNEO KINABALU TOUR & TRANSPORT SDN. BHD

PAKEJ 3HARI 2MALAM

01/ Hari Pertama (OVERNIGHT KUNDASANG)
1000 : Jemput di Lapangan Terbang KKIA Terminal 1/2
1030 : Melawat Rumah Terbalik (up side Down House) Tamparuli.
1130 : Melawat Pekan Nabalu
1230 : Melawat Ladang Lembu (Mini New Zealand).
1400 : Makan Tengah hari di Kundasang.
1600 : Check in Hotel/Homestay/Chalet (Kundasang)
1900 : Hantar untuk Makan Malam pekan kundasang.
*Tour Tamat*

02/Hari Kedua (TOUR KUNDASANG & RANAU)
0900 : Jemput dari Hotel/Homestay/Chalet
1000 : Melawat Ikan Spa.
1130 : Melawat Hot Spring, Canopy Walk & Air Terjun.
1600 : Melawat Jambatan Tamparuli.
1700 : Melawat Yayasan Sabah.
1730 : Melawat Masjid Bandaraya Kota kinabalu.
1800 : Melawat Signal Hills.
1830 : Melawat pasar kraftangan (Pilipino Market).
2000 : Check in Apartment Marina Kota kinabalu.
*Tour Tamat*

03/ Hari Ketiga (SAPI, MANUKAN ISLAND & AIPORT TRANSFER)
0830 : Check Out dari Apartment Marina ke Jeti Jesselton Point.
0900 : Menaiki bot ke pulau Sapi (aktiviti pantai & snorkelling).
1200 : Makan tengah Hari BBQ yang disediakan.
1245 : Menaiki bot ke pulau Manukan (aktiviti pantai & Snorkelling)
1500 : Menaiki Bot ke jeti Jesselton Point.
1530 : Jemput dari jeti Jesselton Point & Melawat Tanjung aru Beach.
1700 : Transfer ke Airport KKIA T1/2
*Tour Tamat*

Pakej ini Termasuk :
1). Pengangkutan Selama 3Hari 2Malam
Van Pelancongan @ Taxi Limousine
Pemandu
Minyak
Muatan Maksimum 10 Dewasa
2). Penginapan Homestay Kundasang & Marina Apartment Kota Kinabalu
May Homestay Kundasang (1Night)
Marina Apartment Kota kinablu (1Night)
3). Tiket-Tiket Masuk tempat lawatan
Rumah Terbalik (up side down house)
Ladang Lembu
Hot Spring
Ikan Spa
4). Pulau Sapi & Manukan
Tiket pulau Sapi
Tiket pulau Manukan
Insurance
Bot
Jaket Keselamatan
Maks Snorkelling
Makan Tengah Hari BBQ di Pulau Sapi.
Untuk keterangan pakej lebih lanjut bole berhubung,
En Roslan 0168392919 (whatsapp)
Email : borneoukinabalutour@gmail.com

QUEEN_TRT said...

Sabah bah tu... Kalau maw makanan yg murah2 cari di bandar tawau, especially warung2 dia, muuurahhhh,.. lagi marah NASI BAMBONG, RM3@RM2 PENUH MASI+LAUK DALAM PIRING. 😀😀😀