rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Earth hour or haramkan bag plastic??


Assalamualaikum..

ingin saya coretkan cerita ketika 8.30 malam berlaku di sekeliling umah sewa saya.. alhamdulillah saya telah menjalankan tgungjwab saya sebagai manusia yang duduk di muka bumi ini. wpun selama sejam.

apa yang saya kesalkan adalah.. di sekeliling umah saya.. mereka tidak menutup lampu itu tidak mengapa tp mereka menjerit2 meminta org lain jangan menutup lampu..saya agak hairan juga nak je saya jerit (suka hati aku lar aku punya electric) tp xpe saya kuatkan semangat.. kitorang bergelap tutup sume bekalan electric..

apa yg saya nak cakap disini sejauh mana effectivenya earth hour demi menyelamatkan bumi dari pencemaran.. mungkin ada sedikit effectivenya tp itu tidak membawa kesan yg besar jika hanya sekali dalam setahun dilaksanakan.. betul x??

bag plastic merupakan faktor pencemaran paling utama. ia xdapat dilupuskan dan jika dilupuskan gas kimia yang terhasil mampu merosakkan lapisan ozon bumi kite..

persepsi orang dahulu jika xdiberi plastic lebey boley dikatakan kedekut... harus diubah sama sekali..

saya ingin menyarankan bag plastic ini diharamkan malah kilangnya ditutup.. para engineer perlu lebih berusaha memikirkan alternative terbaik bagi menggantikan plastic( dah ada tp xbyk dan mahal).. penggunaan bakul yang senang dibawa @ bakul yang sesuai dibawa oleh lelaki(maklumlar segan kalo lelaki bawa bakul beg) mungkin dapat dicipta..

ini di antara bag yang mesra alam sudah sedia ada.. (thankz for the info syukri)
kesimpulannya.. pengharaman bag plastic tidak mampu dilaksanakan untuk jangka masa pendek.. tapi jangka masa panjang insyaAllah pastinya ia mampu dilaksana....

wassalam..

18 comments:

Firdaus Rosly said...

doll jerdd
aku setuju dengan pendapat kau 100%
rasanya kite perlu lebih semangat untuk menyelamatkan environment dunia ni!!

Hoh Chee Hong said...

haha...jerd...pandai kau tulis panjang2 ehhh
aku rasa kita memang perlu menyelamatkan dunia dengan sikap sebegini

Azmad Karim said...

aku memang selalu berasa bersalah bila aku menggunakan bag plastik. setelah membaca blog kau, aku rasa kini aku yakin untuk mengurangkan penggunaan bag plastik aku.

Ahmad Fadzry said...

diam ah kau walai! poyo je lebih kau ni!!

Firdaus Rosly said...

siot asal kau tak puas hati ke mat?!

Ahmad Fadzry said...

memang aku dah lama tak puas hati dengan kau..... sejak lepas spm lagi.

pergi mati ah kau. tak kenang kawan

Firdaus Rosly said...

perghh!! kau serious ke weyhh?!

Ahmad Fadzry said...

malas aku layan kau.. mampos ah

Koo Kai Siang said...

ey jgn la gaduh2

Anonymous said...

kalo x jani.. mesti walai ni..

sahabat said...

tak stuju sama skali kalau saudara kata penggunaan plastic bag diharamkan sama skali...bukan skarang ni scientist has already succesfully make a biodegradable plastic bag,where it can be completely disposed..even though it costs lot more and not widely enough produced to achieve large economies of scale, but hey..at least theres an alternative, for the time being, kita cuma boleh berharap yang pengeluaran plastic bag ni diperbesarkan

shah_apiz said...

terima kasih kerana tidak menyokong..menunjukkan anda mengetahui lebey banyak informasi daripada saya.. tp apabila difikirkan kembali.. seperti polisterin semula jadi malah plastic yang boleh di dispose..

penggunaannya langsung tidak meluas. saya tahu wujud benda ini.. selama saya hidup di bumi malaysia ini.. tiada sekali pun saya mendapat plastic yang sy percaya boleh di dispose..(kalo xsalah saya) mungkin anda boley memberi link atau website yang dapat menerangkan tentang plastic yang anda kata sebentar tadi.. insyaAllah ia dapat dikongsi untuk ilmu dan tatapan orang ramai..
terima kasih

ds_starpark said...

salam encik Ismail

aku rase betul ape yang sahabat tu cakap, aku rase aku ade baca kat majalah pasal mende nih, memang scientist dah berjaya cipta biodegradable plastic bag, tapi menatang tu mahal giler, so diorang rase memang tak berbaloi ntuk pasarkan

lagipun cuba ko fikir, ape akan jadi kalo sumer plastic biasa ditukar kepada biodegradable plastic bag, ape akan jadi ngan harga barang2 sumer, sama ada plastic yang digunakan ntuk wrap makanan atau yang digunakan ntuk bawak barang2, of course akan jadi bertambah mahal harga barang2, skang nih harga barang2 sumer dah naik, so kalo tukar plastic bag plak, akan naikkan lagi harga barang..ko rase ramai orang akan stuju ker???ofc pasti akan ade yang bangkang plastic bag ditukar, pasal ramai concern bout the price of goods, not the effect of it on the environment

bagi aku, skang nih masih terlalu awal ntuk haramkan plastic bag

shah_apiz said...

wow.. encik adam aka syukri...

betul ape ko kate.. aku hanya mencadangkan sahaja.. sbb mmg betul plastik menyumbang banyak dalam pollution.. mungkin pengharaman itu tidak masuk dek akal buat masa ini.. tp kesedaran mungkin perlu.. kalo aku biznezman.. aku pun akan memilih plastic biasa.. sbb lebey jimat dan lebey byk untung.. kan..

pasal harga barang naik sbb bag plastik. kalo cam2 xpayahlar guna bag plastic mahal. mungkin ada alternatif lain.. sperti bakul.. tapi xramai yg guna bakul kecuali ke pasar basah..

kesimpulannya.. pengharaman plastic akan berlaku dalam masa jangka masa panjang.. ketika teknologi plastic mesra alam (biodegradable plastic) telah turun.. (kalo harga dia turun)

ds_starpark said...

betul tu encik ismail

macam kat tempat aku, tesco kat sini diorang bagi pilihan sama ada nak pakai bag plactic biasa atau beli bag diorang, aku guna yang diorang jual, pasal beg tu tahan lasak dan tak mudah koyak, so leh guna banyak kali la...skang nih aku guna bag sama jer slama 5 bulan, tak koyak2 lagi, kaler jer dah burukdier jer dah smacam... sini kalo 1 pound tu sringgit, 10pence tu macam 10sen....kat sana pun diorang ade tulis "use our bag,save environment" lebih kurang camtu la, aku pun tak baca sangat ape dier tulis, kalo pakai raga...erm....confirm aku takkan pakai...malu wei....

contoh gambo bag dier kat sini

http://uk.wrs.yahoo.com/_ylt=A0WTf2nmn.hJ_VoAOx9WBQx./SIG=13ef4p9sd/EXP=1240068454/**http%3A//i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/02/25/article-1155382-03AAF0F8000005DC-935_233x277.jpg

shah_apiz said...

ti aku letak gambar plastic bag tu kat dalam posting ni.. thankz for the info.. my friend.. incik adam aka syukri...

fuZzy aPaT wuZzY said...

apehal namer aku ader dlm blog nih?...whose using it?..daym u...!!..

shah_apiz said...

ko bley tanya kat manusia bernama jani bravo.. haha