rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Documentary P ramlee - Mediafire

Assalamualaikum..

Sedey.. kagum.. geram.. bangga.. kata2 ini tergambar setiap emosi setelah sy menonton dokumentary P-ramlee..

Saya tidak segan silu mengatakan.. sy sebak dan hampir menangis melihat kisah hidup Tan Sri P. Ramlee..

Alangkah gembiranya dia jika sekarang dia masih hidup.. ketika ramai orang mengagungkan beliau..

Ketika zaman kegemilangannya... dia membantu setiap orang yg ingin namanya naik... diberikan tunjuk ajar, diberikan publisiti, diberikan pertolongan..

Tetapi.. ketika beliau jatuh.. sakit... miskin.. tiada siapa yang ingin membantu beliau..

Tersangat lar sedey ketika beliau dan anak2 hanya mampu makan nasi dengan telur goreng.. ketika beliau meninggal, isteri beliau saloma tidak ada duit nak bayar utk urusan jenazah...

Setelah beliau meninggal... begitu ramai manusia yang datang bertemu beliau.. menyembahyang kan beliau.. memang patut saloma malas nak layan orang yg xkenang budi ketika diorang nak jenguk jenazah.. apakan tidaknya P-Ramlee menaikkan nama diorang.. tp lepas P-ramlee dah xada baru terhegeh2 nak jumpa.. (sori emosi pulak.. haha)

Bukan itu sahaja.. hasil keringat karya beliau diambil oleh syarikat Shaw(ni orang cina singapore ni).. dia bergantung harap pada EMI.. tp dia diputuskan kontrak walhal berjuta2 EMI dapat duit hasil lagu P-ramlee.. reason utama.. lagu p-ramlee xlaku.. sekarang tahun 2010.. aku masih mendengar lagu p-ramlee... dan xjemu2 mendengarnya..

Sikap wartawan yang mencerca, memboikot beliau serta kawan2 lain yang 'backstab' beliau sejak beliau mula naik sehinnga beliau jatuh.. mmg tidak bley dimaafkan.. Apa gunanya menjatuhkan sesama bangsa... memg x patut...

Tapi sikap pemurah dan tidak mudah mengaku kalah P-ramlee memang patut disanjung.. Macam mana teruk beliau dicerca, ditolak, ditindas oleh segala musuh beliau.. tp dia tetap berusaha.. 

Beliau adalah Lagenda filem Melayu.. Dia adalah yang terbaik dari yang terbaik.. Terima Kasih P-Ramlee..
Al-Fatihah....

Mediafire

part 1

part 2

part 3

part 4

part 5

camtum semua part ni guna hjsplit... bukan saya upload k.. sumber dari sini..


2 comments:

hamba_Allah said...

salam..
teringin nk tgk n dload, tp suma link dh x de.. cmne ya

ayu aziz said...

salam...
sy pon kalau boleh nak jugak tgk.. agak2 boleh upload link baru x? tq