rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Sakit mata... Mitos dan cara kawalan..

Assalamualaikum...
conjunctivitis...

sakit mata atau conjunctivitis adalah satu penyakit mata yg bole berjangkit.. mudah je nak tau kalo kawan, atau kita sendiri yang terkene.. kalo bangun pagi, mata dah jadi melekat, mata merah dan yang paling penting mata kita ni akan keluar air dengan kerap... 

Aku antara mangsa sakit mata ni.. mungkin sakit ni x seserius mana tp bg aku, ni antara penyakit yang aku benci giler.. aku terpaksa MC 2 minggu sbb sakit mata yang kronik... kalo nak tanya pasal sakit mata, ley lar tanya kat aku, even aku bukannya doktor...

MITOS...

Bila cakap sakit mata je, mesti orang ingat ia bley dijangkiti melalui pandangan... tetapi sebenarnya xbetul... sakit mata hanya bley berjangkit jika air mata pesakit terkena ke mata orang lain melalui pelbagai cara...

TENSION..

aku tension giler, sakit mata ni  effect study aku... yang aku bengang lagi satu tu.. member aku yang xmemahami nie, bersungguh2 lar nak suruh aku balik umah... nak suruh aku balik tu bley lar.. tapi bahasa tu jaga arr.. kalo diorang yang kene, aku xde lar nak menghalau.. member kene paham2 ar.. kat sini lar korang ley tengok, member ko ni suportive ke x.. kan.. sesungguhnya xramai yang supportive.. aku nak highlight member aku.. RUZAINI.. bagi aku dia yg paling supportive.. thankz ruzaini.. ko memang sahabat yang baik dan terima kasih x lukakan hati member ko nie..

CARA KAWALAN...

orang ada cakap.. sakit mata ni sbb panas badan.. jadi ramai juga lar yang memberi tips2 seperti berikut:

1. Mandi dengan kerap
2. Guna tisu yang lain untuk lap air mata
3. Minum teh bunga (teh bunga yg asli k..)
4. Guna madu..
5. Berdoa....

Ni je lar tips yg dapat aku berikan.. tapi sbnarnya aku nak bagi tau korang ubat yang paling power untuk mata yg betul2 kronik nie.. aku x suggest korang guna tp just nak bagi tau ni... ubat ni aku pakai 3 hari je dah ok dah.. selama seminggu lebey aku guna ubat klinik x menjadi, akhirnya pakar mata bg aku ubat ni...

ALLERGAN
Pred Mild
prednisolone acetate 0.12%
OPHTHALMIC SUSPENSION

thankz.. wassalam...

0 comments: