rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Inflasi semakin tinggi... gaji takat tu juga...

Assalamualaikum...

Inflasi semakin lama semakin tinggi, harga barang barang dah semakin meningkat..

dan kita seharusnya berterima kasih kepada PM kita yang ke-5 kerana ketika harga minyak naik, harga barang dan makanan semua naik.. dan ketika PM-6 dah turunkan harga minyak.. harga barang dan makanan tetap sama juga...

xpercaya?? anda bley lar pergi ke kedai mamak yang berdekatan.... air milo ais rm2... kalo nasi dengan ayam je dah rm4.50... mmg giler.. ni baru kedai mamak.. kedai2 lain xtau lg.. tp mmg cekik darah betui.. geram aku tengok.. kita ni pulak.. bayar je lar.. pelanggan yang patuh kan.. nak dapat nasi + ayam + sayur rm3.00 dah tinggal sejarah...
sumber gambar di sini
mungkin orang cakap.. gaji rm2500 ni banyak... tp bila difikirkan balik.. xde lar banyak mana pun.. rm2500 kalo dah ada kereta dan rumah... mmg banyak nak pakai duit.. kos sebulan kalo rumah tup tup pon lar rm1000... kereta dalam rm500.. ada lagi rm1000.. bagi kat parent dalam rm300.. dan spending utk diri dalam 500.. so adalar dalam rm200 utk simpan... kesimpulannya cukup ke kalo bila dah ada keluarga??

bukan xbersyukur.. tp itular realiti... lagi2 trend sekarang kalo kawin ke tunang ke.. merepek repek lar dia punya trend.. akhirnya berhutang lar... dan cukai yang terlampau tinggi utk kereta import menyebabkan kita xda pilihan utk membeli kereta selain proton dan produa.. 

kalo di europe kan gaji pon lebey kurang je.. dalam 2000 euro.. tp kereta diorang dalam 10000 euro dah dapat yg awesome... dan rumah diorang pon dalam lingkungan tu juga... jadi diorang ni xde masalah yang terlampau besar sbb jurang duit dan keperluan itu masih ada dan releven.. makanan diorang kalo korang perasan 1 euro utk satu hot dog besar.. susu satu kotak berapa cent euro je... tp kat malaysia.. gaji rm2500.. pakai kete Rm 40 000? 50 000?? 80 000??? lagi lar giler.. haha..
sumber gambar di sini
kesimpulannya kerajaan haruslar memikirkan macam mana nak memudahkan rakyat terutama mengurangkan hutang2 yang xperlu nie.. dan biarlar proton nie bergerak dgn lebih independence.. jangan dok bawah ketiak mak je.. k..

wassalam...

0 comments: